Wednesday, May 18, 2011

BERSYUKURKAH KITA


ALHAMDULILLAH.....kalimah ini menzahirkan rasa syukur kita terhadap nikmat Allah.Tapi berapa ramai manusia yg akan menyebut kalimah nie??Manusia bila ditimpa bencana barulah ia akan mencari & meminta pertolongan dari Allah..bila senang,lupakan Allah.. 


>>>NIKMAT UTAMA YANG PERLU KITA SYUKURI ADALAH<<<
.
Exactly..bersyukurlah kerana kita dilahirkan sebagai umat Islam

DAN INGAT!!!!!


MANUSIA ADALAH SEBAIK-BAIK KEJADIAN





sebahagian anggota tubuh yang dikurniakan kepada kita
jasad dah sempurna..tapi hati & iman kita???


DAN BERSYUKURLAH KITA TIDAK MENJADI SEPERTI INI
..........
.......
....
..

cacat anggota zahir    *gambar hiasan
..
.....
.......
..........

IKUTI DIALOG DI BAWAH

A :eh result exam dah kuar kan?camne result ko?mesti gempak punye kan?
B :dah..aku baru gi amik result r nie..gempak apenye..ak just dapat 3.99 je kot..benci r!!!yang ko tu asyik tanye aku je..result ko ape cer??
A :3.99???weh terer la ko.nape ko cakap benci plak??ak nie biase2 je..3.49 tapi  syukurla..
B :3.49 ko dah cakap syukur??kalo aku selagi xdapat 4.00 jangan harap aku akan puas hati..aargghhh!!!tension r camni...
A :ko xleh la cakap mcm 2..dah itu rezeki ko..next time ko kena usaha la utk tingkatkan pointer yg ko inginkan tu..tapi bg aku pointer ko dah cukup bagus
B :bagus ape nya...aku tetap xpuas hati
A :jgn mcm tu..ko kena bersyukur dgn nikmat yg Allah bagi nie..
B :dahla..jgn nak bagi ceramah kat aku..aku blah dulu r..bye!!       
 STOP!!

ape punye org la manusia B nie..dah dapat result mcm 2 pon still xtaw nak bersyukur ke???
ish3....

then..hayatilah lirik lagu ini..
bila dihayati balik lagu nie,terasa diri ini hamba yang sering alpa dalam hidup
JOM MUHASABAH DIRI KITA



ERTI SYUKUR
-UNIC-

Lafazkan kalimah syukur
Lafazkan kalimah itu
Alhamdulillah

Segalanya yang ku kecapi
Adalah milikmu Ilahi
Tuhan maha pemurah
Takkan terbalas walaupun sebesar zarah

Kenikmatan yang bertandang
Terkadang tidak dihiraukan
Lepas dari pandangan
Dan bila hilang barulah dikesalkan

Adakalanya aku hanyut
Adakalanya ku terlupa
Adakala aku leka
Ampunilah…

Keranaku manusia lemah dan tidak berdaya disisi-Mu
Seringkali terlupa nikmat-Mu
Datang tiada jemu

Bila terhimpit mulalah
Mencari dan menyebut nama-Mu
Barulah merasai makna sebenar erti syukur
Syukur atas rahmat-Mu

Adakala ku hanyut
Adakala ku lupa
Adakala ku leka
Dan adakala ku alpa
Kerna ku manusia
Lemah dan tak berdaya
Seringkali terlupa
Nikmat yang kurnia
Ku bersyukur ya Tuhan segala pemberian
Walau luas lautan
Bukanlah perbandingan
Ku tingkat keimanan
Ku gilap ketaqwaan
Sebagai petambah dan
Terima kasih oh tuhan

Onak duri kehidupan
Jatuh bangun sendirian
Ada hikmh yang tersimpan
Yang menguji iman

Bersyukurlah selalu
Sentiasalah redha dan menerima
Tiap ujian tiba bukan diminta sebaliknya
Allah maha mengetahui

Kan ku bertasbih selalu
Bertahmid berzikir pada-Mu
Sebagai tandaku nilai rahmat-Mu Tuhan

Aku bersyukur ya Allah
Segala pemberian-Mu padaku
Seluas lautan-Mu bukanlah jadi ukurannya
Memang tiada bandingan

Segalanya yang kukecapi
Adalah mlikmu Ilahi
Tuhan maha pemurah
Bukan milikku pinjaman sementara
Syukur alhamdulillah

Sesungguhnya solatku amalku hidupku matiku
Kerna Allah yang Satu
Ku serahkan segala harta jiwa dan raga sebagai tanda cinta kepada-Mu yang Esa



TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

0 gebang: